Wróć do spisu artykułów

Sprzedaż mieszkania lub lokalu użytkowego

 

Pomijając problem SKĄD (wziąć ofertę), a przyglądając się problemowi JAK (ją zbyć), winna jestem mojemu koledze Adamowi podziękowanie, za to, że pewnego dnia otworzył mi oczy na prawdę, która stała się dla mnie truizmem. Prawdę o tym, że przyzwyczajenie człowieka jest niewidoczną, aczkolwiek ogromną i niedocenianą przez niego siłą. Sprawdziłam to, że jeśli przyzwyczaiłam się do złego nawyku  - to bardzo trudno jest mi go usunąć, jeśli nawet bardzo chcę to zrobić.

W przypadku firmy obrotu nieruchomościami pośredniczącej  w zbyciu praw do lokalu, zwyczajem jest - czytaj: przyzwyczajeniem - że pośrednik podejmując się wyszukania kupca na mieszkanid prezentuje jego lokalizację, cenę oraz: firanki, meble, zabawki, bieliznę wiszącą w łazience, ale nie prezentuje rozkładu lokalu. Nie prezentuje tego, co  poszukujący mieszkania oprócz lokalizacji i ceny, uważa za niewątpliwie najważniejszy aspekt, niekiedy nawet ważniejszy od ceny, determinujący jego pozytywną decyzję o zakupie mieszkania.
Czemu tego nie robi skoro twierdzi, że zamierza sprostać oczekiwaniom kupującego, i chce dobrze wypaść w oczach sprzedającego ?
Z braku umiejętności wykonania planu ?
Czasu ?
Do dzisiaj nie dowiedziałam się od żadnego pośrednika sprzedającego, dlaczego nie umieszcza obok zdjęć mebli umieszczonych w mieszkaniu, także planu powierzonego mu do sprzedaży mieszkania. Jestem przekonana, że wynika to z faktu posiadania już złego przyzwyczajenia nie uwzględniającego tej potrzeby. Innego wytłumaczenia nie znajduję. Nie dopuszczam argumentacji uwzględniającej brak wyobraźni, ani nie podejrzewam pośredników o brak empatii. Tym bardziej o lekceważenie, czy ignorancję.

Najwyższy czas by dobrzy pośrednicy  w sferę obrotu nieruchomościami wprowadzili zasadę czyń to, co chciałabyś, by Tobie czyniono.
Wprowadzając do swoich zwyczajów nowe, dobre przyzwyczajenia dobrych pośredników.
Wprowadzając do wachlarza czynności opisane w umowie, na podstawie których uzgadniana jest wysokość wynagrodzenia.
Sprawiając, by na stronach www obok zdjęć mebli w mieszkaniu, nie zabrakło rysunku rozkładu lokalu.
By stało się jasnym, że głównymi atrybutami mieszkania są jego lokalizacja i rozkład, bo to od nich zależy ich cena.
By prezentacja szkicu rozkładu lokalu znajdowała się nie tylko na firmowej www, ale na wszystkich stronach internetowych prezentujących lokale.
By nie bać się reklamowania stron www, na których lokale nie są sprawdzone, z klauzulą wyłączności, i planami rozkładów.
By pośrednik w obrocie nieruchomościami mógł reklamować jakość - zamiast jakoś ...

 

 

 

Urszula Czyż - Wysokińska
 lic. zaw. 1751 ula.czyz77@gmail.com